Olympiáda v českém jazyce
Přemýšleli jste někdy nad tím, jaké úkoly musí vyřešit žáci, kteří se odhodlají zúčastnit Olympiády v českém jazyce? Tady je pro představu jeden z nich:
„a) Pokud v následujícím titulku přečteme 30 jako základní číslovku, pak titulek není gramaticky náležitý. Upravte jej dvěma různými způsoby tak, abyste nedostatek odstranili, číslici při tom napište slovem.
Čtvrtina Čechů neumí žádnou cizí řeč, ale v angličtině jsme mezi 30 nejlepších zemí
b) Napište, jakým způsobem bychom museli zápis 30 přečíst, aby byl původní titulek náležitý.“
Následovalo dalších pět úkolů z mluvnice. Byly podobně záludné a bylo v nich třeba prokázat nejen vědomosti z hodin českého jazyka, ale také dobrou slovní zásobu, jazykový cit a znalost pravopisu. Když se s nimi účastníci popasovali, dali se do psaní slohovky na téma Radost z... Na gramatickou i slohovou část měli po 60 minutách a celkem mohli získat 50 bodů (30 za gramatickou a 20 za slohovou část).
Jak se 22 odvážlivcům z 8. a 9. třídy dařilo? Na 3. místě se 40 body skončila Violeta Bezděková z 9.A, na 2. místě Martina Adamcová také z 9.A, ta měla 43 bodů. Zvítězila a do okresního kola postupuje Amálie Cigánková z 9.B, podařilo se jí získat 44 bodů.
Gratulujeme a 29. ledna 2025, kdy se okresní kolo v Novém Jičíně uskuteční, jí budeme držet palce.
A vy, kteří jste nestanuli na pomyslných stupních vítězů, nebuďte smutní. Určitě jste získali nové zkušenosti, něco nového jste se naučili a to se přece taky počítá.
Lada Ocásková, Radka Demová, Antonín Kusák